Overgewicht of niet?

Bijgewerkt: apr 4

Het is belangrijk om te weten of je nu wel echt met overgewicht te kampen hebt of niet. Obesitas, overgewicht, zwaarlijvigheid,... zijn allemaal woorden die gebruikt worden om aan te duiden dat iemand te kampen heeft met een teveel aan kilo's. Wanneer iemand aan overgewicht leidt, wil dit zeggen dat de energie-inname hoger ligt dan het energieverbruik. Energie-inname is dat wat een persoon dagelijks eet. Energieverbruik is de hoeveelheid verbruikte calorieën. De twee kenmerken van overgewicht zijn een te grote vetvoorraad en een te hoog lichaamsgewicht in verhouding tot de lichaamslengte. Het is ook mogelijk om een te hoog lichaamsgewicht te hebben, zonder dat er sprake is van een te grote vetvoorraad, bv. bij bodybuilders of topsporters.



Meten van overgewicht

  • BMI Kan je berekenen door: gewicht / lengte²



Ondergewicht < 18,5

Gezond gewicht 18,5 – 24,9

Overgewicht 24,9 – 29,9

Obesitas 30,0 – 39,0

Morbide obesitas > 40


BMI heeft wel enkele beperkingen. De BMI geeft een vertekend beeld weer bij sporters. Topsporters hebben weinig vetmassa en veel spiermass. Spiermassa weegt meer dan vetmassa. Verder mag dit ook niet gebruikt worden bij kinderen.




  • Lichaamsvetverdeling

Taille omtrek De laatste jaren wordt veel aandacht geschonken aan de middelomtrek of de buikomtrek. Uit studies is namelijk gebleken dat personen met vetopstapeling ter hoogte van de buik (ook wel abdominale obesitas of appelvorm genoemd) meer gezondheidsrisico lopen dan personen met een kleinere buikomtrek. Vetopstapeling op de billen en de heupen (peermodel, perifere obesitas) is minder nadelig voor de gezondheid. De middelomtrek meet je met behulp van een lintmeter, ter hoogte van de navel.


Mannen Vrouwen


Normaal < 94cm <80cm


Verhoogd risico > 94cm >80cm


Sterk verhoogd risico > 102 cm >88cm

Hip waist ratio Je kan ook rekening houden met de verhouding tussen taille en heupomtrek. Je kan deze berekenen door de omtrek van de taille te delen door de omtrek van de heup. Bij een man moet dit verschil kleiner zijn dan 0,9, bij een vrouw kleiner dan 0,85.





Oorzaken van overgewicht

  • Voedingsfactoren: Overgewicht ontstaat wanneer er meer energie via de voeding wordt opgenomen, dan dat er wordt verbruikt.

  • Lichamelijk activiteit: Gebrek aan lichaamsbeweging draagt een steentje bij aan het ontstaan van overgewicht.

  • Erfelijke factoren/ opvoeding: Erfelijke factoren kunnen wel degelijk een rol spelen bij het ontstaan van overgewicht. Ook de plaatsen in het lichaam waar men vet opslaat, wordt erfelijk bepaald. Vaak heeft ook de opvoeding en levenswijze van ouders hier meer mee te maken dan de werkelijk erfelijke factoren.Dit zijn slechts enkele factoren die kunnen leiden tot overgewicht.

21 keer bekeken

Confali - Afslanken doen we samen

Personal training @ home |  Voedingsdeskundige @ home |  Groepslessen @ Oostrozebeke

Sylvie Staelens

 

 

 

info@confali.be

 

                        0472 61 81 56

Categorieën

Online workouts

   

Online voedingsschema

Personal training

Groepslessen

     boek online 

     foto's & video's 

Voeding

Contact

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Linkedin
4.0 150 beoordelingen